Λογοτεχνικά Κείμενα

Θέμα Γ

Το τρίτο θέμα σχετίζεται με το λογοτεχνικό κείμενο και αφορά στην παραγωγή ερμηνευτικού σχολίου, με το οποίο επιδιώκεται οι μαθητές και οι μαθήτριες, αφενός να αναπτύσσουν κρίσιμα θέματα/ερωτήματα που πραγματεύεται το λογοτεχνικό κείμενο, αξιοποιώντας συνδυαστικά κειμενικούς δείκτες ή και στοιχεία συγκειμένου, αφετέρου να τοποθετούνται/ανταποκρίνονται στα θέματα/ερωτήματα αυτά, τεκμηριώνοντας τις προσωπικές τους θέσεις. Η προβλεπόμενη έκταση της απάντησης μπορεί να κυμαίνεται από 100 έως 200 λέξεις. 

Το τρίτο θέμα βαθμολογείται με 15 μονάδες.

Παραδείγματα

  1. Αξιοποιώντας τους κειμενικούς δείκτες του ποιήματος (π.χ. εικόνες, αντιθέσεις κ.λπ.) να σχολιάσετε το θέμα/ερώτημα που πιστεύετε ότι τίθεται στο ποίημα αυτό κατά την κρίση σας. (100-200 λέξεις) (Μονάδες 15)
  2. Ποιο βασικό ερώτημα θεωρείτε ότι τίθεται στο ποίημα μέσα από την παράθεση των συνεχιζόμενων οπτικών εικόνων (Κείμενο ΙΙΙ) και πώς θα το σχολιάζατε σύμφωνα με τη δική σας οπτική; (100-200 λέξεις) (Μονάδες 15)

Οδηγίες διδασκαλίας φιλολογικών μαθημάτων σελ. 8 και 12 αντίστοιχα

Βιβλία που προτείνονται για τη  διδασκαλία της Λογοτεχνίας

Α. Διδακτικά βιβλία/σχολικά εγχειρίδια

– Γρηγοριάδης Ν., Καρβέλης Δ., Μηλιώνης Χ., Μπαλάσκας Κ., Παγανός Γ., Παπακώστας Γ.,   

   Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας (Τεύχος Γ’), ΥΠΠΕΘ/ΙΤΥΕ «ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ»

-Παρίσης Ιωάννης, Παρίσης Ν., Λεξικό Λογοτεχνικών Όρων, ΥΠΠΕΘ/ΙΤΥΕ  

  «ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ»

Β. Οι Φάκελοι υλικού για τον μαθητή και την μαθήτρια:

Λογοτεχνία, Φάκελος Υλικού-Δίκτυα κειμένων, ΥΠΠΕΘ/ΙΤΥΕ «ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ»

Γ. Ψηφιακά αποθετήρια εγκεκριμένα ή προτεινόμενα από το Υπουργείο Παιδείας και το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής

 – Τα εκπαιδευτικά σενάρια για τη Λογοτεχνία από τη διαδικτυακή πύλη του Πρωτέα.  

    http://proteas.greek-language.gr/scenarios.html

– Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας: Ευρετήριο των ψηφιακών πόρων και εργαλείων του ΚΕΓ

   για τα γλωσσικά μαθήματα Γυμνασίου – Λυκείου.   

   http://www.iep.edu.gr/images/IEP/EPISTIMONIKI_YPIRESIA/Epist_Monades/B_Kyk       los/Humanities/2017/evretirio_2017_final.pdf

 -Φωτόδεντρο- Εθνικός συσσωρευτής εκπαιδευτικού περιεχομένου   

  http://photodentro.edu.gr/aggregator/

– Σπουδαστήριο Νέου Ελληνισμού. Νέα Ελληνική Λογοτεχνία και Πολιτισμός,  

  Αθήνα,1996. www.snhell.gr.

Στην Ενότητα αυτή θα δημοσιεύεται εκπαιδευτικό υλικό (θεωρία και ερμηνευτικές προσεγγίσεις) από συναδέλφους που ασχολούνται ειδικότερα με ζητήματα λογοτεχνίας.

 

Γ Θέμα – Τρόπος αξιολόγησης

   Ενδεικτικές εκφωνήσεις από διαγώνισμα στο study 4 exams, κριτήρια του ΙΕΠ  και Πανελλήνιες 2021

    Ερμηνευτικό σχόλιο από εισήγηση της Αγάθης Γεωργιάδου στο Μεταίχμιο

    Το ερμηνευτικό σχόλιο: προβλήματα και ερωτήματα. Εισήγηση της Αγάθης Γεωργιάδου στο εργαστήριο αξιολόγησης του ερμηνευτικού σχολίου που οργανώθηκε από τα εκπαιδευτήρια Νέα Παιδεία Απρίλιος 2021

Ερμηνευτικό σχόλιο και κειμενικοί δείκτες-λειτουργία

Κειμενικοί δεικτες ανάλογα με το περιεχόμενο

  Λογοτεχνικοί όροι από το Λεξικό λογοτεχνικών Όρων και από άλλα λεξικά-επιμέλεια Υπουργείου Παιδείας της Κύπρου

  Αναπαράσταση και αφηγηματολογία  

  Αφηγηματικές τεχνικές Σέβη Δριμαροπούλου

   Σχήματα λόγου, Flora Vgontza, Book creator

 

Λογοτεχνία και πραγματικότητα-η έννοια της αναπαράστασης

    Το ερμηνευτικό σχόλιο: προβλήματα και ερωτήματα. Εισήγηση της Αγάθης Γεωργιάδου στο εργαστήριο αξιολόγησης του ερμηνευτικού σχολίου που οργανώθηκε από τα εκπαιδευτήρια Νέα Παιδεία Απρίλιος 2021

  Από την ερμηνεία  στο ερμηνευτικό σχόλιο  

Διδακτέα ύλη και ερμηνευτικό σχόλιο

Πίνακες για το ερμηνευτικό σχόλιο

Στάδια συγγραφικης διαδικασίας-παράδειγμα

Η θεωρία στην πράξη mal du depart

Πολίνα Μοίρα{ Το μαχαίρι, Μια εμπειρία από τη διδασκαλία του ερμηνευτικού σχολίου στη Λογοτεχνία

    Κείμενα της Δημουλά-ενδεικτικές απαντήσεις 

 

    Διδακτική της πεζογραφίας, Μαρία Παπαλεοντίου

    Λογοτεχνία, αφηγηματολογία και ρεύματα

    Γέλια, Α. Σουρούνης, ερμηνευτικό σχόλιο

    Πίστομα Κων. Θεοτόκη

 

Εισαγωγή

   Διδάσκοντας αφηγηματικές τεχνικές με ένα τραγούδι

   Ελύτης

    Ποιητικός λόγος

   Σχεδιασμός ύλης για παραδοσιακή και μοντέρνα ποίηση

    Θεματικά κέντρα των ποιημάτων λογοτεχνίας Α’ Λυκείου

    Χαρακτηριστικά παραδοσιακής και μοντέρνας Σακελαρίου

  Αγάθη Γεωργιάδου-Διδάσκοντας τη νεοελληνική γλώσσα

  Αναγνωστάκης Σαχτούρης Η διδασκαλία της λογοτεχνίας

  Διάκριση παραδοσιακής και μοντέρνας ποίησης

 

Βασιλική Σταμάτη,Τσάρλς Μπουκόφσκι, Born into this ή Οι δεινόσαυροι, εμείς Σχέδιο Μαθήματος

https://filologikakaidimiourgika.blogspot.com/…/born…