Βιογραφικό

Σπούδασα στη Φιλοσοφική σχολή  του ΕΚΠΑ. Εργάσθηκα στη Δευτεροβάθμια εκπαίδευση από το 1981-2007 ενώ ασχολούμαι ειδικότερα με την προετοιμασία υποψηφίων στο μάθημα της Έκθεσης από το 1978.

Εξειδικεύθηκα στη διδακτική των γλωσσικών μαθημάτων από ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τη γλωσσολογία και τις σύγχρονες μεθόδους διδακτικής των ζωντανών γλωσσών.

Γι’ αυτό το σκοπό έχω παρακολουθήσει συνέδρια, πολύμηνα σεμινάρια και ημερίδες  σχετικά με διάφορα θέματα παιδαγωγικής και διδακτικής και ειδικότερα σχετικά με την εφαρμοσμένη γλωσσολογία , την επικοινωνιακή διδασκαλία του γλωσσικού μαθήματος, την επιχειρηματολογία, τη βιωματική μάθηση, τη δημιουργικότητα και την προσωπική ανάπτυξη, τις σύγχρονες διδακτικές προσεγγίσεις για την ανάπτυξη κριτικής και δημιουργικής σκέψης.

Εκτός από τη συμμετοχή μου στη διοργάνωση πολλών πολιτιστικών δραστηριοτήτων και προγραμμάτων στα σχολεία όπου υπηρέτησα, είχα αναλάβει την προετοιμασία της ομάδας του Γ.Ε.Λ. Παλλήνης για τους Πανελλήνιους αγώνες Αντιλογίας. Γι’ αυτό το σκοπό είχα παρακολουθήσει επιμορφωτικά σεμινάρια επιχειρηματολογίας.

Έχω εργαστεί ως βαθμολογήτρια του μαθήματος Νεοελληνική Γλώσσα από το 1981 και ως συντονίστρια για τη διόρθωση του μαθήματος από το 2002-2007.

Επίσης, έχω διατελέσει αντιπρόεδρος και συντονίστρια για τη διόρθωση του γλωσσικού μαθήματος στο 39ο Βαθμολογικό Κέντρο Παλλήνης (2003 και 2004).

Από το 1999, έτος της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης, διεξάγω έρευνα πεδίου για τη διαμόρφωση μιας ολοκληρωμένης πρότασης για τη διδασκαλία του μαθήματος της έκθεσης βασισμένη στο Ενιαίο Πλαίσιο Προγράμματος Σπουδών του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου.

Σκοπός αυτής της έρευνας ήταν ο εντοπισμός των ελλειμμάτων στα βιβλία Νεοελληνική γλώσσα για το Γυμνάσιο και Έκθεση-Έκφραση για το Λύκειο, που προκαλούσε τη γνωστή κακοδαιμονία στο γλωσσικό μάθημα, και η απόπειρα δημιουργικής αξιοποίησης της διδασκόμενης θεωρίας για την παραγωγή λόγου. Από την έρευνα αυτή και τη μελέτη της σχετικής με το θέμα βιβλιογραφίας προέκυψαν σχετικές διδακτικές προτάσεις.

΄Εχω παρουσιάσει τις προτάσεις αυτές  σε επιμορφωτικές συναντήσεις –ημερίδες για εκπαιδευτικούς που διοργανώθηκαν τα τελευταία χρόνια (2004-2017)  σε εκπαιδευτικές περιφέρειες της Ανατολικής Αττικής και  του Πειραιά από Σχολικούς Συμβούλους και σε δύο ημερίδες στο Κολλέγιο του Ν. Ψυχικού (2006 και 2007)

Τον Οκτώβριο του 2018 στο 4ο Διεθνές Συνέδριο για την Προώθηση της Εκπαιδευτικής Καινοτομίας που οργανώθηκε στη Λάρισα, έλαβα μέρος σε εργαστηριακή παρουσίαση με θέμα Ζητούμενα αιτιολόγησης: Προσομοίωση αυτο-ετεροπαρατήρησης στο στάδιο της μετασυγγραφικής διαδικασίας

Τα προβλήματα που συναντούσαν οι μαθητές μου στην κατανόηση και παραγωγή λόγου και η επιθυμία μου να ανταποκριθώ στις απαιτήσεις της γλωσσικής διδασκαλίας ήταν το κίνητρο που με ώθησε  (μετά από πολύχρονη και συστηματική έρευνα της στοχοθεσίας των ΑΠΣ και ΔΕΠΣ (1998 και 2000) να συστηματοποιήσω με ένα πιο σαφή και λειτουργικό τρόπο τη διδασκόμενη θεωρία στο βιβλίο (΄Εκφραση-΄Εκθεση για το λύκειο, Αθήνα, 2013) το οποίο ήταν ελεύθερο για εκτύπωση από την ιστοσελίδα μου (www.mariakappou.gr).

Στα χρόνια που μεσολάβησαν (2015-2018), οι εμπειρίες που είχα από συζητήσεις με συναδέλφους και τις ερωτήσεις-απορίες που εκφράστηκαν  σε σεμινάρια, εισηγήσεις και ημερίδες όπου παρουσίασα σχετικές διδακτικές προτάσεις υπήρξαν η αφορμή για να εμπλουτίσω το υλικό  που είχε παραχθεί με περισσότερα παραδείγματα  και να τα παρουσιάσω σε αυτοτελή βιβλία στα οποία θα οργανωνόταν η ύλη με κριτήριο τον τρόπο εξέτασης του μαθήματος: Στοιχεία των μη λογοτεχνικών κειμένων, Περίληψη, Πώς απαντώ σε ερωτήσεις θεωρίας, Παραγωγή λόγου.

Ωστόσο, οι αλλαγές που ανακοινώθηκαν (Αύγουστος 2019) και οι συνεχείς τροποποιήσεις στην εξέταση του μαθήματος Νέα Ελληνικά  με ώθησαν στη  δημιουργία μιας νέας, δυναμικής ιστοσελίδας στην οποία δημοσιεύω το υλικό που προοριζόταν για έντυπη έκδοση. Αυτός είναι και ο λόγος που η αρίθμηση αρκετών αρχείων δεν ακολουθεί την αναμενόμενη λογική σειρά.

Η επικαιροποίηση της μορφής των κριτηρίων και ο εμπλουτισμός της θεωρίας βασίστηκε στις επιμορφωτικές συναντήσεις που παρακολούθησα σε διαφορετικές περιφέρειες από τους υπεύθυνους Συντονιστές Εκπαιδευτικού ΄Εργου και σε όσες δημοσιεύθηκαν στο διαδίκτυο. Επίσης, σημαντικός ήταν ο ρόλος πολλών συναδέλφων που δημοσίευσαν εργασίες και προτάσεις στο διαδίκτυο, τις οποίες στη συνέχεια επεξεργάστηκα και εγώ για να έχουν τη μορφή της άμεσης και κειμενοκεντρικής διδασκαλίας. Τα ονόματα των συναδέλφων αναφέρονται σε όλα τα κριτήρια και τις διδακτικές προτάσεις.

Η θετική ανταπόκριση από τους μαθητές που διδάχθηκαν με αυτόν τον τρόπο και από συναδέλφους που παρακολούθησαν σχετικές με το θέμα εισηγήσεις με κάνει να πιστεύω ότι οι συγκεκριμένες προτάσεις θα μπορούσαν να φανούν χρήσιμες σε όλους εκείνους που ασχολούνται με τη διδασκαλία του γραπτού λόγου και την προετοιμασία των μαθητών στο μάθημα Νεοελληνική Γλώσσα. Τα σχόλια και οι παρατηρήσεις σας ευελπιστώ  να βοηθήσουν στη βελτίωση του έργου που έχει παραχθεί και να εξαλειφθούν τυχόν αδυναμίες του, αφού κοινός  σκοπός μας είναι η αντιμετώπιση των προβλημάτων στη διδασκαλία του γλωσσικού μαθήματος.